روش هایی که با بکارگیری آنها، دانش آموز بتواند هم خود را برای پایه دهم آماده کند و هم شروعی مناسب برای کنکور داشته باشد.

دلایل اهمیت پایه دهم متوسط

در بین سال های تحصیلی، مقطع دهم متوسطه از اهمیت خاصی برخوردار است. سال نهم بدلیل گذر از مقطع راهنمایی به دبیرستان هنوز خیلی از دانش آموزان در حال و هوای آن دوران هستند. اما در سال دوم دبیرستان دانش آموزان خود را با شرایط دبیرستان تطبیق می دهند اما هنوز تجربه لازم برای رو به رو شدن با مشکلات این مقطع تحصیلی را ندارند.

انتخاب رشته و ورود به رشته ای که آینده تحصیلی و شغلی دانش آموز را رقم می زند خود به تنهایی عاملی استرس زا برای او می باشد. در ضمن در این مقطع دانش آموزان برای اولین بار بطور جدی با مفهوم کنکور و …. آشنا می شوند.

کتاب هایی که در این سال یاد می گیرند از منابع مهم کنکور سراسری هستند. پس مناسب است این مقطع را جدی گرفته و از همین حالا برایش برنامه ریزی نمایند.

 موانع و محدودیت های تحصیلی 

بهترین شروع برای برنامه ریزی درسی پایه دهم، شناسایی توانایی ها و محدودیت های تحصیلی دانش آموز است. برای اینکه شما بتوانید برنامه مناسبی برای سال تحصیلی جدیدتان داشته باشید باید ابتدا تعیین کنید برای درس خواندن چقدر توانایی دارید؟

چه محدودیت هایی بر سر راه شما وجود دارد. موانع تحصیلی خود را شناسایی کنید و برای آنها راه حلی در نظر بگیرید.

موانع تحصیلی شامل چه مواردی می شود؟




 1- عوامل بیرونی شامل موارد زیر است:
  • کمبود فضاهای آموزشی مناسب
  • کمبود نیرو و کادر آموزشی
  • عدم فضای مناسب برای مطالعه
  • عدم همراهی خانواده و ….

2- عوامل درونی شامل موارد زیر است:

  • مهم ترین عامل درونی که شما را از تلاش برای رسیدن به موفقیت باز می دارد وجود یاس و کمبود اعتماد به نفس نسبت به توانایی های تان است.
  • دومین عامل، وجود استرس درونی تان است که باز هم نشات گرفته از اعتماد به نفس پایین تان می باشد.

نداشتن برنامه مناسب در نحوه مطالعه نیز باعث بی نظمی و در نهایت افزایش استرس درونی شما می شود. به همین دلیل بهتر است با شناسایی موانع تحصیلی و با توجه به امکانات موجود بهترین برنامه درسی را برای خود تهیه کنید.

 مزایای استفاده از برنامه ریزی درسی پایه دهم چیست؟

1- باعث مشخص شدن اهدافتان میشود.

2- مانع هدر رفتن وقت تان می شود.

3- مانع اتلاف انرژی و خسته شدن شما می شود.

4- باعث بیشتر شدن انگیزه و تلاشتان در درس خواندن می شود.


برنامه ریزی درسی پایه دهم




اگر می خواهید برای تابستان و پیش از سال تحصیلی شروع به مطالعه کنید باید بدانید کدام رشته تحصیلی را برای آینده انتخاب کرده اید؟

اگر می خواهید در رشته ریاضی و فیزیک ادامه تحصیل دهید پیش نیاز های این رشته را بدانید. مثلا درس های ریاضی ، فیزیک مهم ترین دروس در رشته ریاضی و فیزیک است. می توانید در تابستان این کتاب ها را تهیه کرده و یک مطالعه کلی بر آنها داشته باشید. اینکار باعث می شود ذهن تان نسبت به مطالبی که می خواهید در سال تحصیلی جدید یاد بگیرید آماده باشد.

اما سوالی که اینجا مطرح می شود این است که در یک برنامه صحیح روزانه برای موفقیت در پایه دهم چه فاکتورهایی را باید در نظر بگیریم؟

1- اولین فاکتور در برنامه ریزی درسی مشخص کردن اهداف است.

هدف تان را برای برنامه ریزی پایه دهم مشخص کنید.

اینکه می خواهید در کنکور موفق شوید یا در امتحانات پایان ترم نمره بالایی دریافت کنید. این قبیل اهداف جزو هدف های بلندمدت تان است. بعد از مشخص کردن هدف بلند مدت تان، برای رسیدن به این هدف و پیش رفتن مرحله به مرحله آن، باید اهداف کوتاه مدت خود را تعیین کنید.

مثال: کسب نمره عالی در درس عربی در امتحانات ترم آخر هدف بلند مدت شما است.

مطالعه اصولی و حل تمرین و رفع اشکال تا فصل پنج کتاب می تواند هدف کوتاه مدت شما باشد.

2- دومین فاکتور زمانبندی همین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت است.

باید مشخص کنید که مثلا درس عربی را تا فصل پنج تا چه زمانی میتوانید مرور کنید یا جمع بندی کنید.

3- مطالعه درسها باید به طور موازی و همزمان با هم صورت گیرد.

بهتر است تمام دروس خود را بطور همزمان پیش ببرید. تمرکز روی یک یا دو درس مطالعه اصولی و موثری نمی باشد و باعث دلزدگی و خستگی شما در بلند مدت می شود.

4- رعایت تناسب و تنوع دروس در کنار هم فراموش نشود.

شما باید دروسی را برای مطالعه همزمان انتخاب کنید که علاوه بر تنوع داشتن، تناسب هم داشته باشد. مثلا مطالعه همزمان دروس ریاضی ، فیزیک و عربی در یک روز اصلا پیشنهاد نمی شود.

بهتر است در کنار مطالعه دو درس تخصصی در یک روز، یک یا دو درس عمومی و حفظی هم انتخاب کنید.

5- حتما زمان خواب و استراحت را در برنامه درسی خود بگنجانید.

زیاده روی در هر چیزی بخصوص در مطالعه نتیجه موثری بدنبال ندارد.

حتما در برنامه تان زمان خواب و استراحت را بگنجانید. می توانید به این سبک عمل کنید:

  • استراحت چند دقیقه ای بعد از نیم تا 45 دقیقه مطالعه
  • استراحت نیم ساعته تا یک ساعته در روز برای ناهار و شام، ورزش، کلاسهای خارج از برنامه درسی و تفریح های کوتاه مدت و …
  • استراحت و تفریح بیشتر در آخر هفته ها.

علاوه بر فاکتور های بالا بهتر است موارد زیر را هم در برنامه خود رعایت کنید:

1- در اتاقی ساکت، تمیز و منظم درس بخوانید.

2- نور کافی داشته باشد.

3- تلویزیون را خاموش کنید.

4- تمام تمرکز خود را بر درسی که مطالعه می کنید بگذارید.

 برنامه ریزی درسی پایه دهم رشته ریاضی



علاوه بر نکاتی که در تدوین یک برنامه ریزی درسی به آن اشاره شد باید شما دانش آموزان عزیز پایه دهم ریاضی توجه ویژه ای به درس های ضریب بالا این رشته کنید. این نکته مخصوصا برای مطالعه اصولی کنکور مهم است.

مطالعه درس های ریاضی، فیزیک، عربی و زبان باید در برنامه هفتگی شما بیشترین زمان را به خود اختصاص دهد. درس های عربی و زبان مهم است به این دلیل که خیلی از دانش آموزان کمتر از درس های تخصصی به آنها اهمیت می دهند.

شما می توانید براحتی با تمرین و وقت گذاشتن برای عربی و زبان در کنکور درصد بالای بزنید.

برای مطالعه درس ریاضی و فیزیک باید برنامه جداگانه ای داشته باشید. البته همانطور که گفته شد بهتر است نسبت مطالعه دروس تان نسبت سه به یک باشد. یعنی اگر در یک روز دو درس تخصصی می خوانید بین این دو درس یک درس عمومی هم مطالعه کنید.

اگر می خواهید در کنکور رتبه مناسبی کسب کنید باید مطالعه اصولی خود را از پایه دهم شروع کنید.


برنامه ریزی درسی پایه دهم رشته تجربی

در رشته تجربی زیست و شیمی از دروسی هستند که در کنکور از اهمیت بالایی برخوردارند. در امتحانات ترم اول و دوم جزو درس های سخت محسوب می شوند. پس بهتر است از همان ابتدا برنامه ویژه و مناسبی برای مطالعه این درس ها داشته باشید.


برنامه ریزی درسی پایه دهم رشته انسانی

درس های عربی عمومی و تخصصی، اقتصاد، منطق و فلسفه و ادبیات اختصاصی از درس های تخصصی و مهم رشته انسانی می باشد. مطالعه این درس ها برای امتحان و کنکور نیز سخت و دشوار است. دانش آموزان رشته انسانی باید در برنامه هفتگی خود وقت بیشتری برای درسی عربی بگذارند.

درس های تاریخ، جغرافیا و جامعه شناسی به دلیل اینکه حفظی هستند بهتر است دو روز در هفته برای آنها وقت بگذارید. هم برای مطالعه آنها و هم برای مرور مطالب خوانده شده.

اما برای مطالعه درس هایی نظیر روان شناسی، فلسفه و منطق، اقتصاد، عربی و ادبیات اختصاصی حتما زمان بیشتری را اختصاص دهید.

درس ریاضی برای خیلی از دانش آموزان انسانی درس سخت و دشواری است. اما اگر برای فهم این درس تلاش کنید و در کنکور درصد بالای در این درس بدست آورید می توانید رتبه خوبی کسب کنید.

چون خیلی از دانش آموزان کنکوری بدلیل سختی درس ریاضی، آن را رها می کنند. بهتر است برای مطالعه دروس خود در هر رشته ای که هستید در برنامه روزانه خود، نسبت مطالعه درس ها نسبت سه به یک یا سه به دو باشد. یعنی اگر در یک روز سه درس تخصصی مطالعه کردید بین این درس ها، دو درس عمومی نیز مطالعه نمایید.



منبع : استاد بانک https://www.ostadbank.com